Bittium vuonna 2021
Etusivu   >  Bittium vuonna 2021  >  Toimitusjohtajan katsaus

Toimitusjohtajan katsaus

Vuoden 2021 viimeinen vuosineljännes oli Bittiumille erinomainen. Liikevaihto kasvoi 37,8 prosenttia edellisvuodesta tuotetoimitusten painottuessa loppuvuoteen. Viimeisen neljänneksen liiketulos oli 3,7 miljoonaa euroa ollen 12,4 prosenttia liikevaihdosta. Vuoden viimeisen neljänneksen kehitys osoittaa mielestäni sen, että 10 prosentin tulostavoitteemme on realistinen. Tavoitteemme on keskimäärin yli 10 prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu ja 10 prosentin liikevoittotaso.

Koko vuoden 2021 liikevaihto kasvoi 10,8 prosenttia edellisvuodesta ja liiketulos oli 3,2 miljoonaa euroa jääden tavoitteestamme. Liikevaihdon kasvu syntyi Medical Technologies -tuotteiden myynnin hienosta kehityksestä. Defense & Security -tuoteliikevaihto säilyi edellisen vuoden tasolla huolimatta komponenttihankintojen vaikeuksista. Komponenttipulasta aiheutuneet lisäkustannukset vaikuttivat jonkin verran myös käyttökatteeseen, ja laajentuneen tuotevalikoiman pitäminen kilpailukykyisenä näkyi vuotuisten tuotekehityskulujen kasvuna. Connectivity Solutions -liiketoiminnan kehittymistä hidasti koronaviruspandemian aiheuttamat matkustusrajoitukset.

Komponenttien saatavuus on ollut heikkoa ja hinnat aikaisempaa korkeampia. Emme myöskään voineet toimittaa kaikkia tuotetoimituksia asiakkaillemme tavoitellussa aikataulussa. Komponenttipula tulee vaikuttamaan tuoteliiketoimintaamme myös kuluvan vuoden aikana. Uskomme kuitenkin, että tilanne normalisoituu hiljalleen vuotta 2023 kohden mentäessä.

Tuotekehitysinvestointien taso laski. Taseeseen aktivoitiin tuotekehityskuluja lähes  7 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisenä vuonna ja siitä huolimatta vuoden tulos oli edellistä vuotta parempi. Pienempien tuotekehityskustannusten ja lähes 20 prosenttia kasvaneen tuotemyynnin seurauksena vuoden kassavirta oli noin 8 miljoonaa euroa parempi kuin edellisenä vuonna. Emme todennäköisesti tule pienentämään tuotekehitysinvestointien absoluuttista tasoa, mutta tavoittelemamme kasvun myötä suhteellinen taso pienenee.

Defense-liiketoiminnassa yhteistyö merkittävimpien asiakkaidemme kanssa kotimaassa ja ulkomailla sujui hyvin. Koronaviruspandemiasta johtuva yleinen markkinoiden hitaus vaikutti jonkin verran projektien etenemiseen, ja komponenttipulan takia tuotetoimituksia viivästyi. Loppuvuodesta onnistuimme kuitenkin valmistamaan ja toimittamaan merkittävän määrän tuotteita asiakkaillemme, mikä näkyi merkittävänä Defense-tuotteiden liikevaihdon kasvuna vuoden viimeisellä neljänneksellä. Puolustusmarkkinoilla pandemia vaikutti valtioiden taktisten tiedonsiirtojärjestelmien hankintaohjelmien etenemiseen, mikä vaikutti uusien asiakasprojektien saamiseen.

Huolimatta Bittium Tough SDR™ -radioiden kehitysprojektin viivästymisestä olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Kyseessä ovat maailmanluokan huipputeknologiaa sisältävät ajoneuvo- ja sotilasradiot, jotka ovat kansainvälisesti erittäin kilpailukykyisiä. Iso kiitos tästä kuuluu kehitystiimillemme ja asiakkaallemme Suomen Puolustusvoimille, joka on ollut mukana radioiden kehityksessä alusta alkaen. Viime vuoden lopussa saimme SDR-radioiden ja niihin liittyvien varusteiden ensimmäisen vaiheen toimitukset asiakkaalle lähes päätökseen. Puolustusvoimat käynnisti radioiden ja niihin toteutettavien aaltomuotojen testaustoimintaa ja tulee seuraavien vuosien aikana rakentamaan valmiutta radioiden laajamittaisempaan käyttöön. Puolustusvoimat valmistelee seuraavan laite-erän hankintaa, ja elokuussa 2017 julkaistun uusien taktisten radioiden hankintaa koskevan aiesopimuksen mukaisiin vuotuisiin tilausmääriin tullaan näillä näkymin pääsemään vuodesta 2024 alkaen.

Tietoturvallista eurooppalaista ohjelmistoradioteknologiaa kehittävän monikansallisen yhteisyrityksen a4ESSORin kehitystyö eteni viime vuoden aikana hyvin ja yhdessä kehitetty ESSOR-aaltomuoto sai virallisen hyväksynnän. a4ESSORin kumppanit, joista Bittium on yksi kuudesta, tulevat sovittamaan ESSOR-aaltomuodon omiin ohjelmistoradioihinsa osana projektin seuraavaa vaihetta. Bittium on ollut ESSOR-kumppaneista ensimmäinen, joka on sovittanut ESSOR-aaltomuodon omiin radioihinsa ja osoittanut kenttätesteissä toiminnallisuuden myös laajoissa verkoissa. Meillä on maailmanlaajuisesti huippuluokan aaltomuoto-osaamista ja olemme sekä kansallisesti että kansainvälisesti arvostettu yhteistyökumppani tietoturvallisten ja häiriösietoisten aaltomuotojen kehittäjänä.  Viime vuonna a4ESSOR aloitti uuden projektin, jossa kehitetään uusia kumppanimaiden radioihin yhteentoimivia ESSOR-aaltomuotoja sekä parannetaan jo olemassa olevaa kokonaisuutta, mikä takaa näiden aaltomuotojen siirrettävyyden ESSOR-maiden kansallisiin radioihin. Tässä uudessa projektissa Bittium keskittyy maasta-maahan ja ilmasta-maahan -aaltomuotojen kehittämiseen.

Mobiilin tietoturvan merkitys viestinnässä on kasvanut, ja tietoturvallisten Bittium Tough Mobile 2 -älypuhelimien kysyntä kasvoi tasaisesti viime vuoden aikana. Puhelimen ja siihen liittyvän järjestelmän tietoturvaluokitus on avainasemassa erityisesti viranomaismarkkinoilla, ja haemmekin aktiivisesti tietoturvaluokitussertifikaatteja eri maissa yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Vuoden ensimmäisellä vuosipuoliskolla solmimme meksikolaisen tietoliikenneratkaisujen toimittajan Inmosatin kanssa jälleenmyyntisopimuksen koskien Meksikon valtion Mexsat-satelliittiviestintäjärjestelmään suunniteltuja Mexsat-satelliittipuhelimia. Jälleenmyyntisopimuksen mukaisen ensimmäisen tilauksen tuotteet on saatu toimitettua asiakkaalle. Odotamme toimitusten jatkuvan tänä vuonna.

Lääketieteen teknologiamarkkinat alkoivat selvästi toipua koronaviruspandemiasta johtuneesta notkahduksesta. Palveluntarjoajien kysyntä elpyi, mikä näkyi Medical Technologies -tuoteliikevaihdon kehityksessä. Etämonitorointi- ja etädiagnostiikkaratkaisut tuovat helpotusta sairaanhoidon resurssien riittämättömyyden ja kustannuspaineiden haasteisiin, mikä näkyi myös Bittiumin lääketieteen etädiagnostiikkaratkaisujen myynnin kasvuna. Kasvun laajuutta rajoitti komponenttipula ja odotamme sen jatkuvan vielä vuoden 2022 ajan.

Euroopan lääkinnällisten laitteiden tuoteturvallisuusasetus eli MDR-asetus (Medical Device Regulation) astui voimaan toukokuussa ja aiheutti laatujärjestelmäauditointien ja laitehyväksyntöjen ruuhkautumista ja siten merkittävää viivettä hakemusten läpimenoaikoihin. Toimme alkuvuonna markkinoille uuden kotona tehtävän uniapnean testausratkaisun Bittium Respiron™, ja sen MDR-hyväksyntä on viivästynyt johtuen läpimenoaikojen viiveestä. Tämän hetken tiedon mukaan uskomme saavamme hyväksynnän laitteelle kuluvan vuoden toisella vuosipuoliskolla.

Bittiumin EKG-mittalaitteiden kysyntä kasvoi kuluneen vuoden aikana. Pääosa tuotetoimituksista tehtiin Yhdysvaltain EKG-markkinoilla etämonitorointipalveluita tarjoavalle asiakkaalle Preventicelle. Teho-osastojen väliaikainen kuormittuminen koronapotilailla vaikutti teho-osastojen kykyyn edistää uusien teknologioiden ja ratkaisujen käyttöönottoa. Tämä näkyi Bittiumin tehohoitoon suunniteltujen EEG-laitteiden kysynnän hitautena.

Syyskuussa julkaisimme sopimuksen, jonka mukaan suunnittelimme ostavamme 25 prosentin osuuden brittiläisen EKG-diagnostiikkapalveluiden toimittajan Technomedin osakekannasta. Koska osakeostoon vaaditut tekniset ehdot eivät täyttyneet, terminoimme sopimuksen. Yhteistyö Technomedin kanssa jatkuu kuitenkin biosignaalien mittaamisessa ja monitoroinnissa sekä analyysiohjelmistojen kehittämisessä, ja allekirjoitimme uuden jakelijasopimuksen, joka koskee Bittium Faros™ -EKG-mittalaitteita ja Bittium Respiro™ -uniapnea-mittalaitteita sekä ohjelmistoja.

Connectivity Solutions -liiketoiminnassa tuotekehityspalveluiden ja liitettävyysratkaisujen toimittamista asiakkaille jatkettiin ja kokonaisuutena Bittiumin tuotekehityspalvelujen liikevaihto säilyi tasaisena edellisvuoteen verrattuna. Liiketoiminta kasvoi avoimen radiotaajuusverkkoarkkitehtuurin O-RANin (Open Radio Access Network) markkinoilla, ja panostimmekin oman O-RAN-liiketoiminnan kehittämiseen, myyntiin ja markkinointiin viime vuoden aikana. Uutta kysyntää syntyi myös langattoman tietoliikenteen satelliittiteknologian osa-alueella. Näiden alueiden kasvu toi meille uusia kansainvälisiä asiakkuuksia.

Valmistavan teollisuuden markkinoilla koronaviruspandemia vaikutti hidastavasti tuotekehityspalveluprojektien alkamiseen, ja kysyntä näillä markkinoilla on laskenut selvästi. Lääketieteen uusien teknologiaratkaisujen kysyntä puolestaan säilyi tasaisena huolimatta uudesta MDR-asetuksen aiheuttamasta uusien lääkintälaitteiden hyväksyntöjen hidastumisesta.

Pandemiasta johtuneet poikkeusolot vahvistivat etätyökäytäntöjä olemassa olevien asiakkaidemme kanssa. Huolimatta virtuaalisten tilaisuuksien ja tapahtumien yleistymisestä uusien asiakkuuksien hankkiminen oli haasteellista. Myös työvoiman saatavuus markkinoilta hankaloitui, ja erityisesti ohjelmisto-osaajia on kysyntään nähden liian vähän. Kilpailu työntekijöistä lisäsi myös työvoiman liikkuvuutta.

Tavoitteenamme Connectivity Solutions-palveluliiketoiminnassa on edelleen kasvattaa tuotekehityspalveluprojektien määrää ja laajentaa kansainvälistä asiakaspohjaa.

Vuoden 2021 aikana vahvistimme asemaamme niin tietoturvallisten ja luotettavien ratkaisujen toimittajana kuin lääketieteen etämonitorointiin ja etädiagnostiikkaan suunnattujen ratkaisujen toimittajana. Keskityimme vahvasti asiakaskokemuksen ja laadun jatkuvaan parantamiseen. Tulemme jatkamaan toimintamme kehittämistä ja strategian mukaisia panostuksia yhtiön kansainväliseen kasvun mahdollistamiseksi myös tänä vuonna.

Lopuksi haluan kiittää kaikkia asiakkaitamme ja yhteistyökumppaneitamme sekä osakkeenomistajiamme luottamuksesta Bittiumia kohtaan. Haluan kiittää myös kaikkia työntekijöitämme kuluneesta vuodesta ja vahvasta sitoutumisesta yhteisiin tavoitteisiimme. Bittiläisiä yhdistää innostus teknologioihin ja uuden oppimiseen, mikä heijastuu lopulta tuotekehitykseen ja asiakastyöhön. Olen ylpeä teistä kaikista ja yhdessä saavuttamistamme tuloksista.

Hannu Huttunen