Bittium vuonna 2021
Etusivu   >  Bittium vuonna 2021  >  Toimitusjohtajan katsaus

Toimitusjohtajan katsaus

Vuoden 2021 viimeinen vuosineljnnes oli Bittiumille erinomainen. Liikevaihto kasvoi 37,8 prosenttia edellisvuodesta tuotetoimitusten painottuessa loppuvuoteen. Viimeisen neljnneksen liiketulos oli 3,7 miljoonaa euroa ollen 12,4 prosenttia liikevaihdosta. Vuoden viimeisen neljnneksen kehitys osoittaa mielestni sen, ett 10 prosentin tulostavoitteemme on realistinen. Tavoitteemme on keskimrin yli 10 prosentin vuotuinen liikevaihdon kasvu ja 10 prosentin liikevoittotaso.

Koko vuoden 2021 liikevaihto kasvoi 10,8 prosenttia edellisvuodesta ja liiketulos oli 3,2 miljoonaa euroa jden tavoitteestamme. Liikevaihdon kasvu syntyi Medical Technologies -tuotteiden myynnin hienosta kehityksest. Defense & Security -tuoteliikevaihto silyi edellisen vuoden tasolla huolimatta komponenttihankintojen vaikeuksista. Komponenttipulasta aiheutuneet liskustannukset vaikuttivat jonkin verran mys kyttkatteeseen, ja laajentuneen tuotevalikoiman pitminen kilpailukykyisen nkyi vuotuisten tuotekehityskulujen kasvuna. Connectivity Solutions -liiketoiminnan kehittymist hidasti koronaviruspandemian aiheuttamat matkustusrajoitukset.

Komponenttien saatavuus on ollut heikkoa ja hinnat aikaisempaa korkeampia. Emme myskn voineet toimittaa kaikkia tuotetoimituksia asiakkaillemme tavoitellussa aikataulussa. Komponenttipula tulee vaikuttamaan tuoteliiketoimintaamme mys kuluvan vuoden aikana. Uskomme kuitenkin, ett tilanne normalisoituu hiljalleen vuotta 2023 kohden mentess.

Tuotekehitysinvestointien taso laski. Taseeseen aktivoitiin tuotekehityskuluja lhes  7 miljoonaa euroa vhemmn kuin edellisen vuonna ja siit huolimatta vuoden tulos oli edellist vuotta parempi. Pienempien tuotekehityskustannusten ja lhes 20 prosenttia kasvaneen tuotemyynnin seurauksena vuoden kassavirta oli noin 8 miljoonaa euroa parempi kuin edellisen vuonna. Emme todennkisesti tule pienentmn tuotekehitysinvestointien absoluuttista tasoa, mutta tavoittelemamme kasvun myt suhteellinen taso pienenee.

Defense-liiketoiminnassa yhteisty merkittvimpien asiakkaidemme kanssa kotimaassa ja ulkomailla sujui hyvin. Koronaviruspandemiasta johtuva yleinen markkinoiden hitaus vaikutti jonkin verran projektien etenemiseen, ja komponenttipulan takia tuotetoimituksia viivstyi. Loppuvuodesta onnistuimme kuitenkin valmistamaan ja toimittamaan merkittvn mrn tuotteita asiakkaillemme, mik nkyi merkittvn Defense-tuotteiden liikevaihdon kasvuna vuoden viimeisell neljnneksell. Puolustusmarkkinoilla pandemia vaikutti valtioiden taktisten tiedonsiirtojrjestelmien hankintaohjelmien etenemiseen, mik vaikutti uusien asiakasprojektien saamiseen.

Huolimatta Bittium Tough SDR™ -radioiden kehitysprojektin viivstymisest olen todella tyytyvinen lopputulokseen. Kyseess ovat maailmanluokan huipputeknologiaa sisltvt ajoneuvo- ja sotilasradiot, jotka ovat kansainvlisesti erittin kilpailukykyisi. Iso kiitos tst kuuluu kehitystiimillemme ja asiakkaallemme Suomen Puolustusvoimille, joka on ollut mukana radioiden kehityksess alusta alkaen. Viime vuoden lopussa saimme SDR-radioiden ja niihin liittyvien varusteiden ensimmisen vaiheen toimitukset asiakkaalle lhes ptkseen. Puolustusvoimat kynnisti radioiden ja niihin toteutettavien aaltomuotojen testaustoimintaa ja tulee seuraavien vuosien aikana rakentamaan valmiutta radioiden laajamittaisempaan kyttn. Puolustusvoimat valmistelee seuraavan laite-ern hankintaa, ja elokuussa 2017 julkaistun uusien taktisten radioiden hankintaa koskevan aiesopimuksen mukaisiin vuotuisiin tilausmriin tullaan nill nkymin psemn vuodesta 2024 alkaen.

Tietoturvallista eurooppalaista ohjelmistoradioteknologiaa kehittvn monikansallisen yhteisyrityksen a4ESSORin kehitysty eteni viime vuoden aikana hyvin ja yhdess kehitetty ESSOR-aaltomuoto sai virallisen hyvksynnn. a4ESSORin kumppanit, joista Bittium on yksi kuudesta, tulevat sovittamaan ESSOR-aaltomuodon omiin ohjelmistoradioihinsa osana projektin seuraavaa vaihetta. Bittium on ollut ESSOR-kumppaneista ensimminen, joka on sovittanut ESSOR-aaltomuodon omiin radioihinsa ja osoittanut kentttesteiss toiminnallisuuden mys laajoissa verkoissa. Meill on maailmanlaajuisesti huippuluokan aaltomuoto-osaamista ja olemme sek kansallisesti ett kansainvlisesti arvostettu yhteistykumppani tietoturvallisten ja hirisietoisten aaltomuotojen kehittjn.  Viime vuonna a4ESSOR aloitti uuden projektin, jossa kehitetn uusia kumppanimaiden radioihin yhteentoimivia ESSOR-aaltomuotoja sek parannetaan jo olemassa olevaa kokonaisuutta, mik takaa niden aaltomuotojen siirrettvyyden ESSOR-maiden kansallisiin radioihin. Tss uudessa projektissa Bittium keskittyy maasta-maahan ja ilmasta-maahan -aaltomuotojen kehittmiseen.

Mobiilin tietoturvan merkitys viestinnss on kasvanut, ja tietoturvallisten Bittium Tough Mobile 2 -lypuhelimien kysynt kasvoi tasaisesti viime vuoden aikana. Puhelimen ja siihen liittyvn jrjestelmn tietoturvaluokitus on avainasemassa erityisesti viranomaismarkkinoilla, ja haemmekin aktiivisesti tietoturvaluokitussertifikaatteja eri maissa yhdess asiakkaidemme kanssa.

Vuoden ensimmisell vuosipuoliskolla solmimme meksikolaisen tietoliikenneratkaisujen toimittajan Inmosatin kanssa jlleenmyyntisopimuksen koskien Meksikon valtion Mexsat-satelliittiviestintjrjestelmn suunniteltuja Mexsat-satelliittipuhelimia. Jlleenmyyntisopimuksen mukaisen ensimmisen tilauksen tuotteet on saatu toimitettua asiakkaalle. Odotamme toimitusten jatkuvan tn vuonna.

Lketieteen teknologiamarkkinat alkoivat selvsti toipua koronaviruspandemiasta johtuneesta notkahduksesta. Palveluntarjoajien kysynt elpyi, mik nkyi Medical Technologies -tuoteliikevaihdon kehityksess. Etmonitorointi- ja etdiagnostiikkaratkaisut tuovat helpotusta sairaanhoidon resurssien riittmttmyyden ja kustannuspaineiden haasteisiin, mik nkyi mys Bittiumin lketieteen etdiagnostiikkaratkaisujen myynnin kasvuna. Kasvun laajuutta rajoitti komponenttipula ja odotamme sen jatkuvan viel vuoden 2022 ajan.

Euroopan lkinnllisten laitteiden tuoteturvallisuusasetus eli MDR-asetus (Medical Device Regulation) astui voimaan toukokuussa ja aiheutti laatujrjestelmauditointien ja laitehyvksyntjen ruuhkautumista ja siten merkittv viivett hakemusten lpimenoaikoihin. Toimme alkuvuonna markkinoille uuden kotona tehtvn uniapnean testausratkaisun Bittium Respiron™, ja sen MDR-hyvksynt on viivstynyt johtuen lpimenoaikojen viiveest. Tmn hetken tiedon mukaan uskomme saavamme hyvksynnn laitteelle kuluvan vuoden toisella vuosipuoliskolla.

Bittiumin EKG-mittalaitteiden kysynt kasvoi kuluneen vuoden aikana. Posa tuotetoimituksista tehtiin Yhdysvaltain EKG-markkinoilla etmonitorointipalveluita tarjoavalle asiakkaalle Preventicelle. Teho-osastojen vliaikainen kuormittuminen koronapotilailla vaikutti teho-osastojen kykyyn edist uusien teknologioiden ja ratkaisujen kyttnottoa. Tm nkyi Bittiumin tehohoitoon suunniteltujen EEG-laitteiden kysynnn hitautena.

Syyskuussa julkaisimme sopimuksen, jonka mukaan suunnittelimme ostavamme 25 prosentin osuuden brittilisen EKG-diagnostiikkapalveluiden toimittajan Technomedin osakekannasta. Koska osakeostoon vaaditut tekniset ehdot eivt tyttyneet, terminoimme sopimuksen. Yhteisty Technomedin kanssa jatkuu kuitenkin biosignaalien mittaamisessa ja monitoroinnissa sek analyysiohjelmistojen kehittmisess, ja allekirjoitimme uuden jakelijasopimuksen, joka koskee Bittium Faros™ -EKG-mittalaitteita ja Bittium Respiro™ -uniapnea-mittalaitteita sek ohjelmistoja.

Connectivity Solutions -liiketoiminnassa tuotekehityspalveluiden ja liitettvyysratkaisujen toimittamista asiakkaille jatkettiin ja kokonaisuutena Bittiumin tuotekehityspalvelujen liikevaihto silyi tasaisena edellisvuoteen verrattuna. Liiketoiminta kasvoi avoimen radiotaajuusverkkoarkkitehtuurin O-RANin (Open Radio Access Network) markkinoilla, ja panostimmekin oman O-RAN-liiketoiminnan kehittmiseen, myyntiin ja markkinointiin viime vuoden aikana. Uutta kysynt syntyi mys langattoman tietoliikenteen satelliittiteknologian osa-alueella. Niden alueiden kasvu toi meille uusia kansainvlisi asiakkuuksia.

Valmistavan teollisuuden markkinoilla koronaviruspandemia vaikutti hidastavasti tuotekehityspalveluprojektien alkamiseen, ja kysynt nill markkinoilla on laskenut selvsti. Lketieteen uusien teknologiaratkaisujen kysynt puolestaan silyi tasaisena huolimatta uudesta MDR-asetuksen aiheuttamasta uusien lkintlaitteiden hyvksyntjen hidastumisesta.

Pandemiasta johtuneet poikkeusolot vahvistivat ettykytntj olemassa olevien asiakkaidemme kanssa. Huolimatta virtuaalisten tilaisuuksien ja tapahtumien yleistymisest uusien asiakkuuksien hankkiminen oli haasteellista. Mys tyvoiman saatavuus markkinoilta hankaloitui, ja erityisesti ohjelmisto-osaajia on kysyntn nhden liian vhn. Kilpailu tyntekijist lissi mys tyvoiman liikkuvuutta.

Tavoitteenamme Connectivity Solutions-palveluliiketoiminnassa on edelleen kasvattaa tuotekehityspalveluprojektien mr ja laajentaa kansainvlist asiakaspohjaa.

Vuoden 2021 aikana vahvistimme asemaamme niin tietoturvallisten ja luotettavien ratkaisujen toimittajana kuin lketieteen etmonitorointiin ja etdiagnostiikkaan suunnattujen ratkaisujen toimittajana. Keskityimme vahvasti asiakaskokemuksen ja laadun jatkuvaan parantamiseen. Tulemme jatkamaan toimintamme kehittmist ja strategian mukaisia panostuksia yhtin kansainvliseen kasvun mahdollistamiseksi mys tn vuonna.

Lopuksi haluan kiitt kaikkia asiakkaitamme ja yhteistykumppaneitamme sek osakkeenomistajiamme luottamuksesta Bittiumia kohtaan. Haluan kiitt mys kaikkia tyntekijitmme kuluneesta vuodesta ja vahvasta sitoutumisesta yhteisiin tavoitteisiimme. Bittilisi yhdist innostus teknologioihin ja uuden oppimiseen, mik heijastuu lopulta tuotekehitykseen ja asiakastyhn. Olen ylpe teist kaikista ja yhdess saavuttamistamme tuloksista.

Hannu Huttunen