Hallituksen toimintakertomus
Etusivu   >  Hallituksen toimintakertomus  >  Tutkimus- ja tuotekehitystoiminta

Tutkimus- ja tuotekehitystoiminta

Bittium jatkoi merkittvi investointeja omien tuotteiden ja tuotealustojen kehittmiseksi. Tammi–joulukuussa 2021 tutkimus ja -tuotekehityskulut olivat 19,8 miljoonaa euroa (22,8 miljoonaa euroa) eli 22,8 prosenttia liikevaihdosta (29,1 prosenttia).

Tuotekehitysinvestoinnit kohdistuivat psntisesti puolustusteollisuudelle suunnatun taktisen tiedonsiirtojrjestelmn ja sen tuotteiden kehittmiseen, erilaisten viranomais- ja erikoisptelaitteiden sek niit tukevien tietoturvaohjelmistojen kehittmiseen ja terveysteknologiatuotteiden kehittmiseen. Vuoden 2021 aikana investointien painopiste on hiljalleen siirtynyt taktisen viestinnn puolelta uusien terveysteknologiatuotteiden kehittmiseen.

Aktivoidut tuotekehityskulut koostuivat ohjelmistoradiopohjaisten taktisten radioiden Bittium Tough SDR™ -tuoteperheen kehittmiseen liittyvist investoinneista, taktisten verkkojen jatkokehityksest ja terveysteknologiatuotteiden kehittmiseen liittyvist investoinneista.

Tutkimus- ja tuotekehitysmenot, MEUR  2021
Tutkimus- ja tuotekehitysmenot yhteens 19,8 22,8
Aktivoitu taseeseen -7,0 -13,6
Kauden poistot ja arvonalentumiset tuotekehitysaktiivasta 5,5 6,1