Hallituksen toimintakertomus
Etusivu   >  Hallituksen toimintakertomus  >  Selvitys muista kuin taloudellisista tiedoista

Selvitys muista kuin taloudellisista tiedoista

Bittium on kansainvlinen teknologiayritys, joka tarjoaa yhteiskunnallisesti hydyllisi teknisi innovaatioita, jotka parantavat viestintyhteyksi, luovat turvallisuutta ja edistvt terveydenhoitoa.

Yhti on sitoutunut vastuulliseen ja kestvn liiketoimintaan vastuullisuusohjelmansa kautta. Vastuullisuusohjelma perustuu yhtin strategiaan, arvoihin, sidosryhmien odotuksiin ja toimintaympristn megatrendeihin, joita ovat muun muassa digitalisaatio ja vestn ikntyminen sek tietoturvallisuus.

Vastuullisuus on osa Bittiumin organisaatiokulttuuria ja tapaa toimia. Yhti tunnistaa ja hallitsee vastuullisuuteen liittyvi riskej osana yhtin riskienhallintaa, jossa korostuu yhtin johtoryhmn ja hallituksen rooli toimenpiteiden jalkauttamisessa pivittiseen toimintaan.

Keskeiset politiikat ja toimintaperiaatteet

Bittiumin toiminta perustuu arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja toimintatapaohjeeseen (Code of Conduct). Toimintatapaohje on osa uusien tyntekijiden perehdytysohjelmaa.

Bittiumin yhteistykumppaneiden odotetaan noudattavan Bittiumin Code of Conduct -periaatteita, toimittajaohjeistoa ja toimittajavaatimuksia (Bittium Supplier Manual ja Bittium Supplier Requirements), joissa todetaan esimerkiksi Bittiumin noudattamat politiikat ja toimittajien valintaa sek laadunvalvontaa koskevat vaatimukset. Bittium ky lpi toimittajien ja yhteistykumppaneiden vastuullisen toiminnan periaatteet sek auditoi nit mritellyn kriteeristn mukaisesti. Vuonna 2021 yhti pystyi toteuttamaan joitakin auditointeja toimittajien tiloissa Suomessa, mutta pandemian vuoksi valtaosa ulkomaisista toimittajista arvioitiin itsearviointien perusteella.

Vientivalvonta on trke osa yhtin toimintaa ja edellytys viranomais- ja asiakasyhteistylle. Yhti on aina noudattanut vientivalvonnan ohjeita ja sntj toimiessaan muun muassa puolustus- ja tietoturvateollisuuden alueilla ja seuraa tarkasti muuttuvaa lainsdnt eri markkina-alueilla. Vuonna 2021 Bittium on jatkanut yhteistyt viranomaisen kanssa ennakkoselvityksiin liittyen.

Ympristasiat

Bittium on sitoutunut ympristpolitiikkansa mukaisesti minimoimaan ympristvaikutukset suunnittelemiensa tuotteiden tuotannossa, kytss ja hvittmisess. Sen vuoksi Bittiumin tuotteet suunnitellaan pitkikisiksi, korjattaviksi ja kierrtettviksi. Koska Bittiumin liiketoiminta keskittyy pasiassa tuotteiden elinkaaren alkuphn, sen ympristvaikutukset ovat hyvin pienet. Suurimmat ympristvaikutukset aiheutuvat tuotteen kierrtyksest.

Bittiumin Suomen toimipisteiden Scope 1 -hiilidioksipstt olivat vuonna 2021 102,9 tCO2 (matkustus ja jtteet) ja Scope 2 -pstt 615,7 tCO2e (lmmitys ja shk). Uusiutuvan energian osuus kytetyst energiasta Suomen toimipisteiss kasvoi merkittvsti 35 prosenttiin (17 prosenttia vuonna 2020).

Vuosien 2020–2022 ympristohjelmaa tystettess todettiin, ett oleellisimmat osa-alueet Bittiumin hiilijalanjljen pienentmisess ovat toiminnasta syntyvn jtteen kierrtys, uusiutuvien energianlhteiden hydyntminen sek henkilstn ympristtietoisuuden lisminen. Bittiumin jtteiden hytykyttaste oli viime vuonna 99,1 % (tavoite > 95 %). Oulun toimistotilan osalta noin 5 prosenttia kytetyst eneriasta tuotettiin aurinkoenergialla vuositasolla (tavoite >5 prosenttia). Henkilstn ympristtietoisuutta lisviin koulutukseen osallistui 12 % henkilstst.

Sosiaaliset asiat sek tyntekijt

Henkilst

Bittium ei salli syrjint tai eptasapuolista kohtelua sukupuolen, in, alkupern, uskonnon tai vakaumuksen, mielipiteen, seksuaalisen suuntautumisen, vammaisuuden tai muun henkiln liittyvn syyn perusteella. Tasa-arvon toteutumista tarkastellaan muun muassa henkilstkyselyjen ja -tutkimuksen avulla palkkauksen, urakehityksen ja rekrytoinnin nkkulmasta. Vuosittain toteutettavan henkilstkyselyn lisksi yhtiss on tehty kuukausittain pulssikysely, jolla on kartoitettu henkilstn jaksamista pandemian aikana.

Tyypillisimpi tykykyriskej alalla ovat tuki- ja liikuntaelinsairaudet sek tyss jaksaminen ja henkinen hyvinvointi. Bittium panostaa hyvn tyergonomiaan ja henkilstn hyvinvointia tukeviin tyterveyshuollon palveluihin sek muihin henkilstetuihin. Vuonna 2021 Bittiumin Suomen yhtiiss raportoitiin 3 tytapaturmaa, joista yhdestkn ei aiheutunut tykyvyttmyytt eik tytapaturma- ja ammattitautilain mukaista korvausvelvollisuutta.

Ihmisoikeuksien kunnioittaminen sek korruption ja lahjonnan torjunta

Bittium kunnioittaa kaikessa liiketoiminnassaan ihmisoikeuksia, vltt loukkaamasta ihmisoikeuksia ja puuttuu toiminnastaan aiheutuviin mahdollisiin kielteisiin ihmisoikeusvaikutuksiin YK:n yrityksi ja ihmisoikeuksia ohjaavien periaatteiden mukaisesti. Ihmisoikeuksien toteutumisen seuranta liittyy Bittiumilla lhinn alihankkijoiden ja toimittajien toimintaan. Bittium huolehtii yhtin hankintaketjun vastuullisuudesta muun muassa materiaaleihin ja komponentteihin liittyvien toimittajavaatimusten ja materiaaliselvitysten suhteen. Henkilstn koulutus on osa vastuullisen hankinnan varmistamista. Vuoden 2021 aikana Bittiumille ei ole ilmoitettu konfliktialueiden mineraaleihin liittyvi epilyj.

Bittiumin markkina- ja liiketoiminta-alueiden takia korruptio on yksi keskeisist sosiaaliseen vastuuseen liittyvist riskeist. Bittium ei hyvksy minknlaisia lahjonnan tai korruption muotoja omassa tai yhteistykumppanien toiminnassa. Yhtill on korruption vastaisen toiminnan ehkisemiseksi laaditut sisiset ja ulkoiset ohjeet ja uusia tyntekijit varten on toteutettu shkinen itseopiskelumoduuli korruptionvastaisesta toiminnasta. Vuonna 2021 73 % uusista tyntekijist suoritti koulutuksen.  Yhtill on kytss seurantatykalu yhteistykumppaneiden korruption tai muiden epselvyyksien tunnistamiseksi ja yhtin sidosryhmille on kytss kanava, jonne voi ilmoittaa anonyymisti korruption vastaisten sntjen rikkomuksista. Vuonna 2021 yhtin tietoon ei tullut yhtn korruptioepily.

Bittiumilla ei ole EU:n taksonomia-asetuksen luokitusjrjestelmn piiriin kuuluvia toimintoja, joten taksonomiakelpoisten toimintojen osuus liikevaihdosta, investoinneista ja toimintamenoista on 0%.