Etusivu   >  Vastuullisuus  >  Toimitusjohtajan katsaus vastuullisuuteen

Toimitusjohtajan katsaus vastuullisuuteen

Bittium toimii vastuullisena yrityskansalaisena ymprill olevassa yhteiskunnassa. Olemme luotettava paikallinen kumppani ja tyllistj, joka toimii yhtenisten toimintaperiaatteiden mukaisesti ja etsii kestv kehityst edistvi toimintatapoja ja ratkaisuja. Tt tukeaksemme valmistelimme vuoden 2021 syksyll uutta vastuullisuusohjelmaa vuosille 2022–2025. Vastuullisuutemme perustuu jatkossa kolmeen keskeiseen teemaan: bittiumlaiset, asiakkaat ja tietoturva, sek ymprist. Viime vuoden osalta raportointimme perustuu voimassa olleen vastuullisuusohjelman mittareihin ja tavoitteisiin.

Vastuullinen liiketoimintatapa luo pohjan luottamukselle, jota vaalitaan Bittiumin arvoja toteuttaen. Toimintamme on hyvin snnelty, joten iso osa vastuullisuudestamme perustuu luottamuksellisuuteen ja tietoturvan varmistamiseen. Alamme on tynn jatkuvasti muuttuvia standardeja ja snnksi, joita me noudatamme ja joista meidn on pysyttv jatkuvasti ajan tasalla. Tm on yksi toimintamme perusedellytyksist.

Toinen pandemiavuosi on hyvll tavalla pakottanut meit jatkamaan yhtin kytntjen uudistamista. Henkilstn hyvinvoinnista huolehtiminen on ollut tylistallamme korkealla, sill noin 70 prosenttia tyntekijistmme on ollut vuoden aikana ettiss. Olemme erilaisin toimenpitein pitneet yll osallistavaa ja keskustelevaa kulttuuriamme ja jatkaneet hyvn esimiestyhn panostamista.

Maailmanlaajuinen komponenttipula koskettaa mys Bittiumia. Olemme kartoittaneet lukuisia suomalaisia ja eurooppalaisia tavarantoimittajia tuotteisiimme tarvittavien komponenttien saamiseksi. Joidenkin kriittisten komponenttien osalta toimituksia on pystytty siirtmn kaukomailta meit lhemmksi Eurooppaan ja jopa Suomeen.

Ekologisuus on Bittiumilla kaiken tuotesuunnittelun ja -kehityksen lhtkohta, mink takia otamme jatkuvasti enemmn huomioon kiertotalouden periaatteita. Pyrimme tyttmn EU:n Ecodesign-direktiivin, jonka tavoitteena on parantaa tuotteiden energiatehokkuutta integroimalla ympristnkkohdat ja elinkaariajattelu tuotesuunnitteluvaiheeseen. Direktiivi on nyt laajentumassa huomioimaan mys ohjelmistotuotannon vaikutukset tuotteen ekologisen jalanjljen elinkaariarviointiin. Bittium on osallistunut direktiivin viranomaistyhn Suomen ja EU:n tasolla.

Saavutimme vuonna 2021 ympristvastuulle asettamamme tavoitteet. Oulun toimitilassa parhaimmillaan 13,5 prosenttia hydynnettvst shkenergiasta saatiin aurinkoenergiasta. Kokonaishiilijalanjlkemme oli 718 690 kg CO2e, eli hiilijalanjlkemme pieneni vuodentakaisesta noin 5 %. Hiilijalanjljen pienenemiseen vaikutti koronaviruspandemian aiheuttama lentomatkustamisen merkittv vhentyminen sek laskentatavan muutos jtteist aiheutuvien pstjen osalta.

Hannu Huttunen