Etusivu   >  Vastuullisuus  >  Vastuullisuuden painopistealueet  >  Yrityskansalaisuus ja vastuullinen liiketoimintatapa

Painopistealue #3

Yrityskansalaisuus ja vastuullinen liiketoimintatapa

Bittium toimii vastuullisena yrityskansalaisena ymprill olevassa yhteiskunnassa. Yhti on luotettava paikallinen kumppani ja tyllistj, joka ky aktiivista ja avointa vuoropuhelua sidosryhmien kanssa, toimii yhtenisten toimintaperiaatteiden mukaisesti, luo lisarvoa osakkeenomistajille ja etsii kestv kehityst edistvi toimintatapoja ja ratkaisuja.

Bittium on vuosittain mukana useissa kotimaisissa, eurooppalaisissa ja kansainvlisiss kehityshankkeissa. Vuonna 2021 Bittium on osallistunut alan merkittviin kehityshankkeisiin, mm. iMUGS ja CyberFactory#1.

iMUGS-hanke (integrated Modular Unmanned Ground System) on Euroopan puolustusteollinen kehittmisohjelma (European Defence Industrial Development Programme, EDIDP), jossa kehitetn Euroopan maiden puolustusvoimille uusia autonomisiin jrjestelmiin perustuvia kyvykkyyksi.

Bittium vastaa hankkeessa tiedonsiirron joustavasta ja verkottuneesta toteuttamisesta, mukaan lukien sek taktinen tiedonsiirto ett tiedonsiirto kaupallisten 4G- ja 5G-matkapuhelinverkkojen yli. iMUGS-hanke kynnistyi tn vuonna ja kest noin 30 kuukautta.

CyberFactory#1 (CF#1) pyrkii suunnittelemaan, kehittmn, integroimaan ja osoittamaan joukon keskeisi valmiuksia tulevaisuuden tehtaan (Factory of the Future) optimoinnin ja sietokyvyn edistmiseksi. Siin on mukana 28 tahoa seitsemst maasta: pilottikyttji, tavarantoimittajia sek tutkimus- ja akateemisia organisaatioita. Se kattaa nin ollen erilaiset tekniset, taloudelliset, inhimilliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet. Bittiumin roolina on ollut kehitt kyberturvallisuusarkkitehtuureja ja valmiuksia tuotteissaan ja valmistuksen tukijrjestelmiss, kuten laitehallintaratkaisuissa.

Bittiumin edustamilla toimialoilla tapahtuu jatkuvasti lainsdnnn ja sntelyn muutoksia. Esimerkiksi vuonna 2021 tuli voimaan lkinnllisiin laitteisiin (Medical Devices) liittyv sntely, kuten esimerkiksi MDR (Medical Device Regulation), mik on vaikuttanut mys Bittiumin toimintaan. Nkpiiriss on yleisesti mm. kyberturvaan ja ympristn liittyvn sntelyn kehittymist.

Koronapandemia on vaikuttanut edellisvuoden tapaan siihen, ett Bittium ei ole pystynyt jrjestmn trkein pitmin oppilaitosvierailuja.

Tavoitteet Toimenpiteet Mittarit Esimerkkej toteumasta
Korruption vastainen toiminta  Korruption vastaisen toiminnan kouluttaminen sisisesti. Osallistumiskattavuus
koulutuksiin.
Pakollinen shkinen itseopiskelumoduuli uusille tyntekijille, joista
73 % on suorittanut koulutuksen.
Korruption vastaisten
periaatteiden liittminen
yhteistysopimuksiin.

Vaatimukset ovat kaikkien
kumppaneiden nhtvill
verkkosivuilla.

Ulkoisen taustaselvitystykalun kytt yhteistykumppaneiden korruption tai muiden epselvyyksien tunnistamiseksi

Havainnot epselvyyksist tai korruption vastaisesta toiminnasta, lukumr vuosittain.

Ei havaintoja vuonna 2021.
Vastuullinen yrityskansalainen Olemme aktiivisesti mukana
paikallisen liiketoiminnan
kehittmisess sek koulujen
ja oppilaitosten tukemisessa.
Osallistuminen erilaisiin
tyryhmiin, jrjestjen tukeminen.

Vuoden 2021 aikana on ollut
kynniss 8 tutkimushanketta
korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa. Bittium lahjoitti 50 000
euroa Oulun yliopiston tekniikan alan tutkimukseen.

Oppilaitosvierailujen ja osallistujien mr.

Pandemian takia oppilaitosvierailuita ei ole jrjestetty tn vuonna.

Vientivalvontajrjestelmn tarkastelu sisisten prosessien kehittmisen nkkulmasta.

Vientilupahakemusten ksittelyn sujuvoittaminen. Hakemusten tekeminen on
tehostunut.
Lainsdnnn ja sntelyn
jatkuva seuranta ja kyttnotto.
Bittiumia koskevan lainsdnnn ja regulaation seuranta. Uusien ja muuttuneiden snnsten seuranta ja kyttnotto, vuonna 2021 kaikkiaan kymmenittin
muuttuneita vaatimuksia.
.
Sidosryhmyhteistyn
kehittminen

Sidosryhmien nkemysten ja odotusten entist parempi ymmrtminen.

Entist avoimemman vuoropuhelun kehittminen eri
sidosryhmien vlill.
Sidosryhmyhteistyn muotoa muutettu koronan takia, jrjestetty mm. webinaareja.

Painopistealueen vastaavuudet YK:n kestvn kehityksen tavoitteisiin

Varmistaa kulutus- ja tuotantotapojen kestvyys.

12.6  Kannustaa erityisesti suuria ja kansainvlisi yhtiit ottamaan kyttn kestvt kytnnt ja sisllyttmn kestv kehityst koskevat yritysvastuutiedot raportointiinsa.

12.7  Edist kestvi julkisia hankintakytntj kansallisten lakien ja prioriteettien mukaisesti.

• Nytmme esimerkki raportoimalla yritysvastuuseen liittyvien toimien suunnittelusta, toimeenpanosta ja toteutumisesta vuosittain julkaistavassa vastuullisuusraportissa. Kehitmme vastuullisuustyt ja raportoinnin luotettavuutta suunnitelmallisesti.
  • Toimimme yhteistyss asiakkaidemme kanssa voidaksemme parhaalla mahdollisella tavalla huomioida vastuullisuus tuotteissamme ja toiminnassamme mys ympristvastuun osalta.
  • Julkaisimme tarkemmat vaatimuksemme kumppaneillemme julkisella web-sivustolla laatu-, ymprist ja tietoturvavaatimuksiimme liittyen.

Edist rauhanomaisia yhteiskuntia ja taata kaikille psy oikeuspalveluiden pariin; rakentaa tehokkaita ja vastuullisia instituutioita kaikilla tasoilla.

16.5  Vhent merkittvsti korruptiota ja lahjontaa kaikissa muodoissaan.

• Olemme sitoutuneet korruption kitkemiseen Korruptionvastaisen lausumamme mukaisesti ja raportoimme korruptiotapaukset osana vastuullisuusraporttia.

Tukea vahvemmin kestvn kehityksen toimeenpanoa ja globaalia kumppanuutta.

17.17  Kannustaa ja edist tehokkaita julkisia, julkisen ja yksityisen sektorin sek kansalaisyhteiskunnan vlisi kumppanuuksia niiden oman asiantuntemuksen ja resursointistrategioiden pohjalta.

• Kymme vuoropuhelua asiakkaidemme ja yhteistykumppaneidemme kanssa tavoiteltavista ratkaisuista, jotta voimme tuottaa juuri oikeanlaisia, asiakasta ja yhteiskuntaa hydyttvi tuotteita resurssiviisaasti ja hvikki vhenten.

Bittium seuraa jatkuvasti toimintansa vaikutuksia ja sen tuottamaa lisarvoa eri sidosryhmille. Yhtin sidosryhmi ovat osakkeenomistajat, asiakkaat, henkilst, yhteistykumppanit ja muut toimittajat sek julkinen sektori. Sidosryhmyhteistyst on kerrottu lis osiossa Vastuullisuuden johtaminen.

Hyv hallintotapa ohjaa yritysvastuuta

Bittium Oyj:n hallinto mrytyy yhtin yhtijrjestyksen, Suomen lakien sek yhtin hallinnointiohjeen pohjalta. Bittium noudattaa Arvopaperimarkkinayhdistys ry:n valmistelemaa hallinnointikoodia 2020, joka tuli voimaan 1.1.2020. Selvitys hallinnointi- ja ohjausjrjestelmst on julkisesti nhtvill internetsivuillamme osoitteessa www.bittium.com.

Hyv hallintotapa, riskienhallinta ja vaatimustenmukaisuus (GRC eli governance, risk management and compliance) voidaan mritell valmiuksiksi, joiden avulla organisaatio voi luotettavasti saavuttaa tavoitteita, puuttua epvarmuustekijihin ja toimia suoraselkisesti. Bittiumilla thn sisltyy mys yhtin sisisen valvonnan viitekehys.

Bittiumin hyv hallintotapa, riskienhallinta ja vaatimustenmukaisuus

Vientivalvonta

Vientivalvonta on Bittiumin asiakkaat huomioon ottaen trke osa toimintaa ja edellytys hyvin toimivalle viranomais- ja asiakasyhteistylle. Yhti on kokoluokassaan yksi ensimmisist yrityksist, jotka ovat ottaneet kattavan vientivalvontajrjestelmn osaksi omaa johtamisjrjestelm. Muuttuvaa lainsdnt eri markkina-alueilla seurataan Bittiumilla tarkasti. Vuonna 2021 yhti on jatkanut yhteistyt viranomaisen kanssa ennakkoselvityksiin liittyen, mik on nkynyt hakemusten sujuvampana ksittelyn.