Selvitys hallinto- ja ohjausjrjestelmst
Etusivu   >  Hallinto- ja ohjausjrjestelm  >  Hallitus  >  Hallituksen monimuotoisuutta koskevat periaatteet

Hallituksen monimuotoisuutta koskevat periaatteet

Yhtiss monimuotoisuus nhdn olennaisena osana vastuullista toimintaa ja menestystekijn, joka mahdollistaa strategisten tavoitteiden saavuttamisen ja asiakasymmrryksen jatkuvan parantamisen.

Hallituksen kokoonpanoa suunniteltaessa otetaan huomioon Yhtin liiketoimintojen tarpeet ja kehitysvaiheet sek hallituksen valiokuntien edellyttmt osaamisalueet. Hallituksen jsenten valinnassa tavoitteena on varmistaa, ett hallitus kokonaisuutena tukee Yhtin nykyisen ja tulevan liiketoiminnan kehittmist. Monimuotoisuus tukee tt tavoitetta, joten Yhti pyrkii siihen, ett monimuotoisuutta tukevat seikat otetaan hallituksen kokoonpanon suunnittelussa huomioon olennaisena kriteerin.

Hallituksen monimuotoisuutta tarkastellaan eri nkkulmista. Yhtin kannalta olennaisia tekijit ovat jsenten toisiaan tydentv osaaminen, koulutus ja kokemus eri ammatti- ja toimialoilta, eri kehitysvaiheissa olevista liiketoiminnoista ja johtamisesta sek jsenten henkilkohtaiset ominaisuudet. Hallituksen monimuotoisuutta tukee kokemus kansainvlisest toimintaympristst ja eri kulttuureista sek ik- ja sukupuolijakauman huomioiminen. Tavoitteena on, ett molemmat sukupuolet ovat edustettuina hallituksessa ja Yhti pyrkii hyvn ja tasapainoiseen sukupuolijakaumaan.

Monimuotoisuusperiaatteiden toteuttamiseksi hallituksen jsenehdokkaiden etsint- ja arviointiprosessissa otetaan huomioon monimuotoisuusperiaatteet ja prosessiin etsitn molempien sukupuolten edustajia. Monimuotoisuuden tilaa ja aikaisemmin mainitun tavoitteen saavuttamisen edistymist monitoroidaan hallituksen itsearviointikeskusteluissa. Yhtin hallituksen jseneksi valittavalla on oltava tehtvn edellyttm ptevyys ja mahdollisuus kytt riittvsti aikaa tehtvn hoitamiseen. Hallituskokoonpanon valmistelussa huomioidaan mys pitkn aikavlin tarpeet ja seuraajasuunnittelu.

Yhtin yhtijrjestyksen mukaisesti Yhtin hallituksessa on kolmesta seitsemn (3–7) varsinaista jsent. Lisksi hallitukseen voi kuulua yhdest kolmeen (1–3) varajsent. Hallituskokoonpanon ja jsenten lukumrn on mahdollistettava hallituksen tehtvien tehokas hoitaminen. Hallituksen jsenet valitaan vuosittain varsinaisessa yhtikokouksessa.

Yhtin hallituksessa on 31.12.2021 pttyneen tilikauden aikana ollut viisi jsent (nelj miesjsent ja yksi naisjsen). Hallituksen itsearviointikeskusteluissa on tultu siihen tulokseen, ett hallituksen jsenet ovat erikoisosaamiseltaan, taustoiltaan sek ik- ja sukupuolijakaumaltaan siin mrin erilaisia, ett hallitus on kokonaisuutena pystynyt tmn ansiosta tehokkaasti tukemaan Yhtin liiketoimintaa ja sen kehittmist.