Selvitys hallinto- ja ohjausjrjestelmst
Etusivu   >  Hallinto- ja ohjausjrjestelm  >  Hallitus  >  Hallituksen valiokunnat

Hallituksen valiokunnat

Yhtin hallinnon toimivuus edellytt, ett hallitustyskentely jrjestetn mahdollisimman tehokkaalla tavalla. Tst johtuen Yhtin hallitus on asettanut tarkastusvaliokunnan.

Valiokunnassa olevat hallituksen jsenet voivat keskitty valiokunnalle kuuluviin asioihin laaja-alaisemmin kuin koko hallitus. Valiokunnan tarkoituksena on tehostaa hallitukselle kuuluvien asioiden valmistelua, list hallituksen ptksenteon lpinkyvyytt ja taata ptksenteon laatu ja tehokkuus.

Valiokunta avustaa hallitusta valmistelemalla hallituksen ptsvaltaan kuuluvia asioita. Hallitus on jatkossakin vastuussa valiokunnalle osoitetuista tehtvist. Valiokunnalla ei ole itsenist ptsvaltaa vaan hallitus tekee ptsvaltansa alaiset ptkset yhteisesti.

Valiokunnan tulee snnllisesti raportoida tystn hallitukselle. Raporttien tulee sislt vhintn yhteenveto valiokunnan ksittelemist asioista ja esittmist toimenpiteist.

Tarkastusvaliokunnan keskeiset tehtvt ja toimintaperiaatteet on kuvattu seuraavassa kappaleessa. Varsinainen yhtikokous ptt hallituksen valiokuntien jsenten palkkioista, ja ne ovat julkisesti nhtvill Yhtin internetsivuilla internetsivuilla osoitteessa www.bittium.com.

Tarkastusvaliokunta

Tarkastusvaliokunnalla on seuraavat tehtvt:

• seurata ja arvioida tilinptsraportoinnin prosessia;
  • seurata ja arvioida taloudellista raportointijrjestelm;
  • valvoa taloudellista raportointiprosessia ja riskienhallintaprosessia;
  • seurata ja arvioida Yhtin sisisen valvonnan, mahdollisen sisisen tarkastuksen ja riskienhallintajrjestelmien tehokkuutta;
  • seurata ja arvioida, miten Yhtin ja sen lhipiirin kesken tehtvt sopimukset ja muut oikeustoimet tyttvt vaatimukset tavanomaiseen toimintaan kuulumisesta ja markkinaehdoista;
  • ksitell Yhtin hallinto- ja ohjausjrjestelmst annettava selvitys ja muista kuin taloudellisista tiedoista annettava selvitys;
  • seurata Yhtin tilintarkastusta;
  • seurata ja arvioida tilintarkastajan riippumattomuutta ja erityisesti tmn harjoittamaa muiden kuin tilintarkastuspalveluiden tarjoamista; sek
  • valmistella Yhtin tilintarkastajan valinta.

Tarkastusvaliokunnan puheenjohtajan sek jsenet nimitt Yhtin hallitus. Vhintn yhdell valiokunnan jsenell on oltava asiantuntemusta laskentatoimesta tai tilintarkastuksesta. 14.4.2021 varsinaisessa yhtikokouksessa valittu hallitus ptti samana pivn pidetyss jrjestytymiskokouksessaan valita tarkastusvaliokunnan jseniksi Riitta Tiuraniemen (valiokunnan puheenjohtaja), Petri Toljamon ja Veli-Pekka Palorannan. Valiokunnan jsenet ovat riippumattomia sek Yhtist ett mys Yhtin merkittvist osakkeenomistajista ja heill on pitkaikainen kokemus yritystoiminnan johtamisesta.

Valiokunnan jsenten lisksi valiokunnan kokouksiin osallistuvat snnllisesti Yhtin toimitusjohtaja, talousjohtaja ja valiokunnan sihteerin toimiva lakiasiainjohtaja sek valinnaisesti yhtin ulkopuoliset tilintarkastajat. Lisksi valiokunnan jsenet voivat tavata ulkopuolisia tilintarkastajia ilman, ett toimivan johdon edustajat ovat paikalla kyseisiss kokouksissa. Vuonna 2021 tarkastusvaliokunta kokoontui kokouksiin 6 kertaa. Valiokunta on tilikauden 1.1.2021–31.12.2021 aikana arvioinut, valmistellut tai katselmoinut muun muassa seuraavia asiakokonaisuuksia:

• tilinpts vuodelta 2020;
  • liiketoiminta- ja puolivuosikatsaukset vuodelta 2021;
  • tilintarkastussuunnitelma vuodelta 2021;
  • tilikauden aikaisen tilintarkastuksen havaintojen lpikynti;
  • Yhtin tilintarkastajan valinnan valmistelemisen aloittaminen;
  • sisisen valvonnan havainnot;
  • kassavirran seuranta ja rahoituksen riittvyyden arviointi;
  • yritysjrjestelyihin liittyvi asioita ja niiden vaikutukset konsernin tulokseen, taseeseen ja rahoitusasemaan;
  • konsernin juridiseen rakenteeseen liittyvt kysymykset; ja
  • tytryhtiosakkeiden ja liikearvojen arvontestaus.

Vuoden 2022 tarkastusvaliokunnan painopistealueina ovat:

• Defense & Security -liiketoiminta-alueen kyttpoman seuranta; ja
  • riskienhallintaprosessin katselmointi.